Telemarksforskning (logo)
NASJONALT FORSKNINGSINSTITUTT med regional forankring og internasjonal relevans 

Økonomiske nøkkeltall i Nome kommune

 

Telemarksforsking har fått i oppdrag å se nærmere på økonomiske nøkkeltall og hovedindikatorer i den kommunale økonomistyringen. Telemarkskommunene og Telemark fylkeskommune ønsket en nærmere kartlegging av hvilke økonomiske nøkkeltall som brukes i den enkelte kommune, og en anbefaling knyttet til hvilke nøkkeltall kommunen bør bruke i sin økonomistyring.

Vi har sett nærmere på hvilke økonomiske nøkkeltall som andre mener er sentrale, slik som Kommunal- og regionaldepartementet, fylkesmannen og pressen. I tillegg har vi kartlagt bruk av økonomiske nøkkeltall i Telemarkskommunene. Vi har også sett nærmere på hvilke nøkkeltall kommunen har brukt i økonomiplan/budsjett og årsmelding.

Ved valg av økonomiske nøkkeltall har vi også lagt vekt på at de økonomiske nøkkeltallene skal være lette å forstå og enkle å benytte i den praktiske økonomistyringen av kommunen. For å oppnå dette er det viktig at de økonomiske nøkkeltallene ikke er for mange, eller for kompliserte å beregne. Det er også en fordel om nøkkeltallene er enkle å sammenligne med andre.

På denne bakgrunn har vi anbefalte følgende overordnede nøkkeltall:

¨       Økonomisk balanse målt ved netto driftsresultat

¨       Økonomisk buffer målt ved disposisjonsfond

¨       Rente- og avdragsbelastning målt ved finansutgifter

¨       Finansieringsstruktur målt ved netto lånegjeld

¨       Økonomisk kontroll målt ved avvik fra budsjett

For at disse nøkkeltallene skal være nyttige i den økonomiske styringen av kommunen, må det fastsettes konkrete måltall. Det er viktigere for en god økonomistyring at kommunen har en økonomisk politikk med økonomiske målsettinger, enn hvilke måltall dette er. Det er med andre ord viktigere at det er fastsatt konkrete måltall, enn nivået på disse måltallene. Vi anbefaler derfor at Nome arbeider videre med å konkretisere nivået på noen økonomiske måltall. Etter vår oppfatning er det viktig at disse målene følges opp, både i budsjettarbeidet og i regnskapsrapporteringen.

 

Etter vår oppfatning bør de konkrete målene fastsettes av de som skal bruke målene. Vi har derfor ikke anbefalt konkrete måltall, men antydet hvilket nivå det kan være naturlig å legge måltallene på. Vi håper at dette notatet kan være til inspirasjon til å fastsette noen konkrete mål for de økonomiske indikatorene.